طراحی UX چیست ؟

طراحی UX چیست ؟طراحی UX چیست ؟

طراحی UX چیست ؟

اگر بخواهیم به تعریف طراحی ux ( تجربه کاربری) بپردازیم یا به این سوال جواب دهیم که طراحی ux چیست؟ باید بگوییم که هیچ تعریف قابل قبول و کاملی برای طراحی UX وجود ندارد. طراحی تجربه کاربری مفهومی است که شامل ابعاد زیادی می باشد. به عبارت دیگر ux شامل مجموعه ای از رشته های مختلف مانند طراحی ui، معماری اطلاعات، طراحی بصری و قابلیت استفاده و تعامل انسان با رایانه است. هدف از طراحی این است که رضایت و وفاداری مشتری را در پی داشته باشد. در این نوع طراحی به سهولت استفاده و راحتی کار با رابط کاربری توجه می شود. به عبارت دیگر توجه به این این نکته باعث می شود که افراد بتوانند راحت تر از محصول شما استفاده کنند.

در طراحی UX طراح تعیین می کند که کاربر نهایی چگونه تجربه ای از کارکردن با محصول مورد نظر داشته باشد. زمانی می توانیم بگوییم که طراحی به خوبی انجام شده که شاهد باشیم نیازهای کاربران و کسب و کارمان برآورده شده باشد. در این روش طراحی، هدف نهایی کاربری است که طراحی برای او صورت می گیرد. به عبارتی دیگر تمامی جنبه های یک محصول و یا خدمات در طراحی تجربه کاربری در نظر گرفته می شود.

تجربه کاربری از آن جهت مهم است که سعی می کند به برآورده کردن نیازهای کاربر کمک کند. هدف تجربه کاربری این است که با ارائه تجربیات مثبت بتواند مشتری را نسبت به برند و محصول وفادار نگه دارد.

حتما بخوانید : طراحی سایت شرکتی

طراحی UX چیست ؟

اهمیت طراحی ux

طراحی تجربه کاربری یا طراحی UX به تجزیه و تحلیل، ایجاد و بهینه سازی تجربه کاربر می پردازد. تجربه کاربر موضوع بسیار پیچیده ای است. زیرا شامل تجربه کامل (مانند افکار، احساسات و نیازهای) کاربر هنگام تعامل با یک محصول دیجیتال است. آخرین باری که از یک برنامه یا وب سایت استفاده کردید، احتمالاً تجربه استفاده از آن را چندان به یاد نمی آورید. احتمالاً محتوا یا عملکرد آن را به خوبی به خاطر می آورید، اما تجربه واقعی استفاده از آن آنچنان در ذهن شما ماندگار نشده است.

یاد آوری

اگر هم چیزی به یاد دارید، احتمالاً به این دلیل است که تجربه کاربری بدی داشته اید. طراحی خوب باید به گونه ای باشد که تاثیر مثبتی بر روی کاربر داشته باشد. تنها زمانی به چشم می آید که خوب طراحی شده باشد در این صورت استفاده از آن برای کاربر نهایی لذت بخش خواهد بود. هدف طراحان UX بهبود تجربه کاربر است. یعنی برای مثال سیستم‌های پیچیده را به روشی ساده ارائه کنند.

تعامل

تجربه کاربری (UX) به هرگونه تعامل کاربر با محصول یا خدمات اشاره دارد. طراحی UX تک تک عناصری را که این تجربه را شکل می‌دهند مانند احساس کاربر و اینکه کاربر چقدر راحت می‌تواند وظایف مورد نظر خود را انجام دهد در نظر می گیرد. این تجربه می تواند هر چیزی از احساس گرفتن یک محصول فیزیکی در دست تا این فرآیند پرداخت در هنگام خرید آنلاین کالا چقدر ساده است را شامل شود. هدف طراحی ایجاد تجربیات دلپذیر آسان، کارآمد، مرتبط و همه جانبه برای کاربر است.

حتما بخوانید : طراحی سایت وکالت

طراحی UX چیست ؟

یک طراح تجربه کاربری چه می کند؟

یک طراح تجربه کاربر (UX) مطمئن می شود که یک محصول برای کاربر نهایی قابل یادگیری و قابل استفاده است. یک طراح از همان ابتدای فرآیند محصول به گونه ای کار می کند تا اطمینان حاصل کند که محصولی ساخته شود که نیاز کاربران را تامین کند.

یک طراح  با عملکردهای نام تجاری، ناوبری، محتوا و محصول کار می کند تا اطمینان حاصل کند که همه این عناصر با هم ترکیب شده اند تا نتیجه ای لذت بخش برای کاربر نهایی فراهم آورند. طراحان UX مسئولیتی بیش از تجربه کاربری محصول و چرخه عمر محصول بر عهده دارند. آنها را می توان بازیگران کلیدی در کل چرخه عمر محصول دانست.

تصمیماتی که یک طراح می گیرد، بر این تأثیر می گذارد که کاربر در وهله اول جذب آن شود، مایل به خرید آن باشد و بتواند از یک محصول استفاده کند. به‌روزرسانی‌ها و تغییراتی که یک طراح در یک محصول انجام می‌دهد می‌تواند تأثیر مثبتی بر نرخ حفظ مشتری و ارزش طول عمر مشتری (CLTV) داشته باشد.

نیاز یابی

به طور کلی در طراحی UX یک طراح تجربه کاربری تحقیقات انجام می دهد، طراحی می کند، کپی UX می نویسد، اعتبارسنجی می کند و با کاربران آزمایش می کند، و راه حل های طراحی خود را به شرکت ارائه می دهد و می فروشد. وقتی شرکت‌ها اهداف تجاری خود را متعادل می‌کنند، طراح تجربه کاربری صدای کاربر را می شوند و با توجه به نیازهای کاربر محصول را طراحی و به بازار ارائه می کند.

نظر سنجی

بنابراین برای این که یک طراحی عالی داشته باشید باید به کاربران خود نزدیک شوید، با آنها صحبت کنید، ببینید که آنها چگونه از محصول شما استفاده می کنند. همچنین باید بتوانید به ذهن آنها وارد شوید و از خود درباره تصمیماتی که می گیرند سؤال کنید و افکارشان را بخوانید. شما از کاربران و مشتریان خود چیزهای زیادی یاد می گیرید، پس توجه کنید! گوش کنید، مشاهده کنید و سوال کنید تا بتوانید در نهایت یک طراح UX حرفه ای شوید.


 

دیدگاهتان را بنویسید

CAPTCHA ImageChange Image