طراحی UI چیست ؟

طراحی UI چیست ؟

 

طراحی UI چیست ؟

طراحی UI چیست ؟

طراحی UI، در سایت ویکی پدیا به صورت ” فضایی است که تعامل میان انسان و ماشین در آن رخ می دهد. رابط کاربری، بخش دیدنی و قابل تعاملِ یک ابزار است که کاربر مستقیماً با آن سر و کار دارد.” درج شده است.

فرض کنید محتوایی بسیار عالی تهیه کرده اید. نحوه و روش ارائه محتوا بسیار اهمیت دارد. اگر محتوا شما عالی نوشته شود ولی نتوانید آن را با روشی جذاب ارائه کنید، احتمالاً تأثیر زیادی بر مخاطب نخواهید گذاشت. اگر بخواهیم تعریف طراحی UI را در یک جمله به اختصار بیان کنیم، به جمله “طراحی UI، نحوه ارائه محتواست” می رسیم.

در ادامه به بیان چند مورد از اصول طراحی UI می پردازیم.

حتما بخوانید: طراحی سایت شخصی

5 اصل طراحی UI

استفاده و توجه به این 5 اصل در طراحی UI می تواند کمک شایانی به طراحان کند.

ساختار منظم

طراحی UI باید هماهنگ باشد. به گونه ای که مواردی که به هم مربوط اند در کنار هم باشند و مواردی که به هم ربطی ندارند از هم جدا شوند. با رعایت این اصل، یک ساختار منظم و حرفه ای در مدل ایجاد می شود.

ساده ولی حرفه ای

طراحی UI باید در عین حال که از ایده های جدید و کارآمد بهره می برد، ساده هم باشد. زمانی که کاربر به طرح ما رجوع می کند، نباید حس کند که به این طرح آشنا نیست. مخاطب باید یک حس آرامش و آشنایی از طرح ما بگیرد.

دسترس پذیری

طراحی UI باید به گونه ای باشد که کاربر نیاز به صرف وقت برای پیدا کردن یک گزینه نداشته باشد. همه گزینه ها زیر دست او باشد و مانند فرمانروا بتواند به سادگی و با سرعت بالا، فرمان خود را اجرا کند. استفاده بیش از حد از مؤلفه های اضافی، می تواند به دسترس پذیری طرح آسیب بزند.

عمل و عکس العمل طراحی UI چیست ؟

کاربر به طرح مراجعه می کند و عملیاتی انجام می دهد. برای مثال بر روی دکمه ای کلیک می کند. طراحی UI باید به گونه ای باشد که واکنش یا پیام متناسب با عمل خود را دریافت کند. در واقع یک عکس العمل مناسب با عمل خود دریافت کند.

همیشه راه پشیمانی باز است

ممکن است کاربر در حین استفاده از برنامه یا سایت ما، خطایی مرتکب بشود. برای مثال یک رقم را اشتباه وارد کند. طراحی UI باید به نحوی انجام گرفته باشد که کاربر بتواند، اشتباه خود را تصحیح کند.

حتما بخوانید: طراحی سایت شرکتی

چند نکته در طراحی

با اصول طراحی آشنا شدید؛ در ادامه به بررسی چند نکته در مورد طراحی UI می پردازیم.

نکته اول

تا حد امکان طرح خود را سبک کنید تا کاربر نیاز به صبر طاقت فرسا نداشته باشد. اگر مخاطب بیش از حد صبر کند، شرایط اصلا به نفع شما نخواهد بود.

نکته دوم

برای استفاده از هر المان باید توجیه داشته باشید. به عبارت دیگر هر المانی را برای کاربرد خاصی استفاده کنید. استفاده بیش از حد از المان ها، باعث سردرگمی مخاطب می شود.

نکته سوم

طراحی UI نباید به نحوی باشد که بر خوانایی محتوا تأثیر منفی بگذارد. هدف طراحی کمک و ارتقا اثرگذاری محتواست، نه تأثیر منفی بر محتوا.

نکته چهارم

کاربر، فرمانروای سایت یا اپلیکیشن شماست. به هیچ وجه سعی نکنید فرمانروا را مجبور به انجام کاری کنید. مطمئناً اتفاق افتاده است که وارد سایتی می شوید و یک ویدیو یا موسیقی به طور خودکار پخش می شود. این اتفاق اصلاً برای شما خوش آیند نیست. طبیعتاً بقیه مخاطبین هم همین حس را دارند.

نکته چنجم طراحی UI چیست ؟

چه اندازه غیر حرفه ایست که کاربر بر روی دکمه یا المانی کلیک کند و متوجه بشود که آن دکمه کارایی ندارد یا حتی کارایی متفاوتی از آن که نشان می دهد را دارد. طراح باید توجه کند که همه المان ها درست اجرا شوند.

حتما بخوانید: طراحی سایت حقوقی

سخن آخر

لازمه پیشرفت در طراحی رابط کاربری سواد و تجربه است. سواد با مطالعه کتاب، مقاله و صحبت با افراد فعال و موفق به وجود می آید. کسب تجربه به مراتب سخت تر و به زمان بیشتری نیاز دارد. شما بعد از مطالعه و تحقیق تا حدی پیشرفت خواهید کرد، ولی برای این که جزو بهترین ها شوید نیاز به تجربه و سابقه دارید. خیلی از مطالب در کتاب ها و مقالات پیدا نمی شوند. این گونه مطالب در اعماق یک پروژه سخت و نفس گیر پنهان شده اند.


در صورتی که هر گونه سؤال در خصوص اصول طراحی رابط کاربری یا موارد مرتبط با آن دارید، در قسمت نظرات این مقاله برای ما بنویسید تا در کوتاه ترین زمان پاسخ گوی شما باشیم.

دیدگاهتان را بنویسید

CAPTCHA ImageChange Image