دامنه یا دامین چیست ؟

دامنه یا دامین چیست ؟

"<yoastmark

دامین یا دامنه چیست ؟

دامنه همان آدرسی است که برای ورود به وب سایت در مرورگر خود وارد می کنید. به عنوان مثال، www.google.com. اجازه دهید دامنه را به زبان ساده تر توضیح دهیم. تصور کنید می خواهید یک کسب و کار راه اندازی کنید. برای اینکه کسب و کار شما درآمد مناسبی داشته باشد، باید آن را در یک منطقه مناسب و یک آدرس ساده راه اندازی کنید که مشتریان شما به خاطر بسپارند.

ویژگی اصلی منطقه و آدرس مورد نظر شما باید این باشد که کاربر بتواند آن را به راحتی پیدا کند و ترجیح دهد به جای مراجعه به محل کسب و کار رقیب شما به شما مراجعه کند. زیرا شما آدرس مناسبی دارید که مشتری شما آن را به خاطر می آورد و نیازی به دردسر ندارد. همانطور که می دانید این آدرس مختص کسب و کار شماست. مثلا بازار، خیابان ۱، پلاک ۱.

آدرس کسب و کار در دنیای اینترنت

در دنیای اینترنت هم همین مثالی که زدیم صدق می کند. هنگامی که تصمیم به راه اندازی یک وب سایت می گیرید، قبل از هر چیز باید یک URL ساده، به یاد ماندنی و البته منحصر به فرد داشته باشید که زمانی که مشتری یا کاربر آن را در مرورگر خود تایپ می کند، نشان داده می شود. نیازی به گفتن نیست که انتخاب نام دامنه یک کار کاملا تخصصی است. بنابراین پیشنهاد می کنیم برای اطلاعات بیشتر مقاله آموزش انتخاب نام دامنه را مطالعه فرمایید.

نام دامنه چیست ؟

دامنه در فرهنگ فارسی به معنای گسترده است. اما در دنیای وب شرایط متفاوت است و شرکت های میزبانی ابری مانند پارس پک از آن برای نگهداری وب سایت شما استفاده می کنند. نام دامنه در واقع یک IP است که پروتکل DNS که وظیفه اصلی آن تبدیل IP به نام است، آن را به آدرس تبدیل می کند.

حتما بخوانید : طراحی سایت فروشگاهی

IP چیست؟

همانطور که در ابتدای مقاله در مورد آدرس کسب و کار صحبت کردیم و گفتیم که آدرس شما باید منحصر به فرد باشد، وقتی یک وب سایت راه اندازی می کنید یک کد پستی منحصر به فرد دارید که در دنیای اینترنت به آن IP می گویند و پروتکل DNS تبدیل می کند. آن را به نام برای مثال اگر این IP 172.217.18.142 را در مرورگر وارد کنید، وب سایت گوگل نمایش داده می شود.

"<yoastmark

بررسی اجزای دامنه

به طور کلی دامنه از دو قسمت «نام دامنه» یا به عبارتی دامنه سطح دوم SLD و «حساب دامنه» یا دامنه سطح بالای TLD تشکیل شده است که خروجی آن آدرس وب سایت شما می باشد. به عنوان مثال، در آدرس google.com، نام دامنه یا SLD “google” است و “.com” پسوند دامنه یا TLD نامیده می شود.

نام دامنه

نام دامنه شما منحصر به فرد و منحصر به فرد با قابلیت به خاطر سپردن و برند شدن و بسیاری ویژگی های دیگر است. باز هم پیشنهاد می کنیم مقاله نحوه انتخاب نام دامنه را در وبلاگ پارس پک مطالعه کنید.

پسوند دامنه

افزونه های زیادی وجود دارد که هر کدام ویژگی های خاص خود را دارند. برای مثال دامنه ir و دامنه com.

انواع پسوند دامنه

برنامه های افزودنی به بخش های مختلفی تقسیم می شوند. اما همه آنها باید از ICANN مجوز بگیرند. پسوندهای دارای مجوز رسمی، دامنه سطح بالا (به اختصار TLD) نامیده می شوند. در ادامه به معرفی انواع پسوند دامنه می پردازیم.

پسوندهای رایج

پسوندهای رایج عبارتند از: com. به معنی بازرگانی و مناسب برای فعالیت تجاری

دامنه نت. به معنای شبکه و مناسب برای شبکه و دامنه سازمانی است. به معنای سازمان است و برای سازمان ها مناسب است.

نکته مهم این است که ثبت دامنه های مذکور محدودیتی ندارد و هرکسی می تواند آنها را ثبت کند.

پسوندهای اختصاصی

این افزونه ها همانطور که از نامشان پیداست کاملاً مختص سازمان ها و یا حتی افرادی با فعالیت های خاص در چارچوب قوانین و چارچوب های خاص هستند. از جمله این دامنه ها می توان biz را نام برد. وی اشاره کرد که مخفف Business است و برای کسب و کارهای تجارت الکترونیک با یک فعالیت خاص و همچنین دامنه محبوب حرفه ای است. که به معنای حرفه ای و مخصوصا برای افرادی است که به صورت حرفه ای در یک زمینه خاص کار می کنند. لازم به ذکر است که برای ثبت دامنه pro. باید اجازه بگیرید

حتما بخوانید: طراحی سایت شرکتی

پسوندهای دامنه ملی کدام است؟

شاید پسوندهای دو حرفی برخی کشورها را هم بدانید. دامنه هایی مانند ir. که به کشور ایران و tr. که متعلق به ترکیه است. با این حال، ممکن است تعجب کنید که چرا برخی از دامنه های دو حرفی مربوط به مشاغل هستند. مانند تلویزیون که مربوط به تلویزیون یا شرکت است. که مربوط به شرکت هاست! پس تکلیف اینها چیست؟

مهم این است که شما اشتباه فکر می کنید. زیرا در واقع دامنه تلویزیون. به کشور تووالو (تووالو) و شرکت دامنه. متعلق به کشور کلمبیا است که شباهت گسترش آنها به مشاغل باعث شده تا این کشورها از این فرصت برای فروش دامنه ملی خود استفاده کنند. باید گفت که این گونه دامنه ها محدود به این کشورها نبوده و می توان آن را .cc نامید. و … نیز ذکر شده است.

ناگفته نماند که برخی کشورها مانند ایران نیز تقسیمات متفاوت و انحصاری ایجاد کرده اند. مانند شناسه یا ac. در ادامه به توضیح کامل آنها می پردازیم.

پسوند ir.

همانطور که گفتیم این دامنه متعلق به کشور ماست. اما نکته ای که می خواهیم به آن اشاره کنیم این است که مسئول ثبت دامنه با این پسوند پژوهشکده علوم بنیادی (مرکز تحقیقات فیزیک نظری و ریاضی) واقع در تهران و سرپرست این سازوکار بر عهده علیرضا صالح است.

طبق آمار رسمی ایرنیک تا اواخر سال 2019 بیش از یک میلیون دامنه فارسی ثبت شده است. در ادامه جدول فروش کامل دامنه فارسی را آورده ایم:

تعداد دامنه های فعال به همراه پسوند

تعداد دامنه‌های فعالپسوند
۱,۴۹۲,۹۶۰ir.
۴,۱۳۶co.ir.
۱,۵۹۰ایران.
۱,۲۳۳ac.ir.
۶۴۳id.ir.
۲۷۴org.ir.
۲۴۹sch.ir.
۲۱۰gov.ir.
۲۷net.ir.
۱,۵۰۱,۳۲۲

"<yoastmark

معرفی دامنه های ملی ایران

co.ir.

این دامنه مخصوص شرکت هایی است که دارای مدارک احراز هویت و ثبت رسمی شرکت هستند و به صورت خصوصی، عمومی، با مسئولیت محدود و سهامی فعالیت می کنند.

ایران.

این دامنه برای دامنه های کاملا فارسی مانند پارسپک می باشد. ایران است؛ البته با هیچ مرورگری قابل دسترسی نیست.

ac.ir

این دامنه برای موسسات آموزش عالی مانند دانشگاه هایی که دارای مجوز رسمی و اسناد احراز هویت هستند در نظر گرفته شده است.

id.ir

دامنه شخصی است که فقط مختص اتباع ایرانی می باشد و لازمه ثبت آن ارائه کد پستی ده رقمی و کارت ملی می باشد.

org.ir.

این دامنه برای آن دسته از شرکت ها و موسسات خصوصی ارائه شده است که دارای مدارک احراز هویت هستند.

sch.ir.

این یک دامنه اختصاصی برای مدارس با مجوز رسمی از وزارت آموزش و پرورش است.

gov.ir.

این دامنه فقط مختص مراکز و سازمان های دولتی است و مدارک احراز هویت آنها می تواند به نام عضو هیئت مدیره یا نماینده شرکت باشد.

net.ir.

این دامنه فقط برای شرکت های ارائه دهنده رسمی اینترنت در ایران می باشد.

حتما بخوانید: چگونه یک دامنه خوب انتخاب کنیم

نکاتی کلیدی برای انتخاب نام دامنه چیست؟

  • نامی که انتخاب می کنید نباید شبیه یک برند معروف باشد. زیرا در حین سئو و بهینه سازی با مشکل مواجه خواهید شد و یا ممکن است دامنه شما به دلیل مشکلات برندینگ ممنوع شود.
  • نام دامنه باید بسیار کوتاه باشد. پس، از انتخواب نام دامنه ای که باند است ترجیحا اجتناب کنید.
  • نام دامنه ای که انتخاب می کنید باید به راحتی تلفظ شود و به راحتی قابل یادآوری باشد تا باعث سردرگمی کاربران نشود.
  • تا حد امکان سعی کنید نام زمینه کاری خود را در دامنه مورد نظر خود قرار دهید. به عنوان مثال، اگر دوچرخه می فروشید، در نام دامنه از دوچرخه یا دوچرخه استفاده کنید.
  • تا حد امکان در دامنه انتخابی خود از فاصله (خط فاصله یا خط تیره) و اعداد استفاده نکنید.

دیدگاهتان را بنویسید

CAPTCHA ImageChange Image